Isnin, 14 Februari 2011

tiger mom

Confessions of Tiger Moms adalah antara "topic" yang menjadi tumpuan utamaku tatkala membaca NST ahad lepas. apa yang dibincangkan dalam paper tu seakan-akan sama dengan diriku. yup...di mata anak-anak mungkin aku dianggap "tiger mom". apa tidaknya kalau buat salah pasti "tiger mom" ni akan naik angin & kalau tak kena gayanya mungkin akan terkesanlah sesuatu kesan yang tak diingini kat mana2 bahagian tubuh yang "tiger mom" berkenan.

Namun bagiku tak salah kita menjadi tiger mom sesekali bukan selalu dengan niat untuk mendisiplinkan anak-anak. bukannya sesuka hati nak "punish" anak-anak tanpa alasan yang munasabah. dan bagiku bab disiplin tak boleh nak kompromi terutama apabila tiba time sembahyang, belajar & even pergaulan dengan adik beradik.

Dalam bab mendidik anak-anak kita perlu banyak belajar sama ada daripada buku, majalah dan juga pengalaman-pengalaman orang lain, namun hanya kita yang mengetahui apa yang terbaik buat anak-anak kita.justeru hanya kita yang mampu mencorakkan anak kita dengan apa jua corak dan bentuk dengan panduan yang digariskan berlandaskan ajaran islam yang sebenar.Namun yang pasti janganlah kita berputus asa dalam memberikan didikan yang terbaik buat anak-anak. sentiasalah berdoa buat anak-anak semoga mereka menjadi seorang insan yang terbaik buat agama dan bangsa.Terbaca dalam buku tulisan Tuan hj Muhammad yang menyarankan agar kita selalu berdoa secara khusus buat anak-anak dan didengari oleh mereka untuk menunjukkan bahawa betapa kita amat mengambil berat mengenai diri mereka. Amat berharap dapat dipraktikkan secara istiqamah dalam keluargaku.....semoga menjadi kenyataan...InsyaAllah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan