Rabu, 9 Februari 2011

Kematian yang pasti

Hari ini menerima berita yang cukup mengejutkan. Jiran selang beberapa buah rumah telah kembali ke Rahmatullah dalam usia yang agak muda (dimaklumkan 45 tahun). walaupun kami tak la begitu kenal sangat tapi apabila dalam hal gini kesedihan turut sama dirasai. sungguh terkejut lebih-lebih lagi kami tak pernah dikabarkan bahawa arwah ada mempunyai apa-apa penyakit sebelum ni. kami hanya dimaklumkan arwah mengalami muntah darah dan akhirnya meninggal dihospital Serdang. yang paling aku tersa sayu dihati apabila mengenangkan nasib anak-anak yang masih kecil. tambahan ada yang sebaya anakku yang no. 2. baru 7 tahun mungkin masih tak dapat memahami situasi dan keadaan. melihatkan muka isteri arwah yang sayu, aku tak tertahan rasa lantas turut sama menitiskan airmata tatkala memeluknya. mungkin aku tak setabah beliau dalam menghadapi keadaan2 sebegini.

walau apapun hakikat bahawa "setiap yang hidup pasti menghadapi maut" tak dapat tidak harus sentiasa diingati. Allah telah menyebut di dalam banyak firmannya bahawa dunia ini hanya lah sementara dan hanya akhirat kekal abadi. sekiranya apa yang kita nak dan sentiasa dititipkan di dalam doa namun tidak dikabulkan oleh Allah..yakinlah bahawa  Allah akan memberikan yang terbaik kepada kita lebih2 lagi diakhirat kiranya kita antara orang-orang yang bersabar.

tatkala  menerima berita kematian dan menziarahi orang yang meninggal barulah terasa sangat bahawa dunia pinjaman Allah tak akan ke mana. tak akan kekal selamanya di dunia ini. entah bila pula giliran kita. adakah kita sudah bersedia untuk kembali menhadap Allah Yang Esa. sudah berapa banyak amalan kita. entah2 esok pula giliran kita . siapa tahu? teringat semua ini menjadikan diri ini insaf seketika memuhasabah segala kelemahan dan kesilapan yang telah dibuat.

YA Allah ampunkan dosa arwah dan tempatkan beliau di kalangan orang-orang yang beriman. berilah kekuatan kepada keluarganya dalam meghadapi saat-saat ini. amin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan