Rabu, 9 Februari 2011

berkongsi nikmat berkongsi rasa

Assalamualaikum..

sebut pasal nikmat, teringat satu ceramah Dr Zulkifli al Bakri lama dulu dia ada sebut bahawa orang bijak pandai mengatakan bahawa ada 2 nikmat yang sangat-sangat kita suka dan suka sangat kalau orang puji kita kerana beroleh nikmat tersebut iaitu pertamanya ; nikmat kerana mendapat anak yang cerdik, keduanya nikmat kerana mendapat harta dan pangkat. dalam pada tu ada dua nikmat juga manusia sering  tidak hargai dan akan dihargai pabila dah tak ada iaitu nikmat keamanan dan kesihatan.

Namun nikmat yang sebenarnya yang seharus kita syukuri adalah nikmatnya kita diciptakan olehNYA. itulah sebesar-besar nikmat. Namun sebaliknya akal kita sentiasa memikirkan nikmat2 lain yang seharusnya diletakkan terkemudian. kalau ditanya pada kita apa yang kita nak ...sudah pasti banyak...saya nak anak saya bejaya...saya nak jadi kaya...saya nak kereta besar dan macam2 lagi. Dalam satu kisah semasa Amru Al As menjadi gabenor, apabila seorang khadam ditanya apakah citacita (kehendak kamu) dijawabnya saya hanya nak apa yang saya ada ini dapat dimanfaatkan oleh orang lain.....MasyaAllah mampukah kita menjadi semulia khadam tersebut.....apakah sanggup kita berkongsi rasa, berkongsi nikmat yang ada dengan orang lain.

dalam kehidupan,  kita banyak dipengaruhi oleh akal dalam memutuskan sesuatu perkara apatah lagi dalam bertindak. Justeru akal manusia terbahagi kepad 4 jenis iaitu
1.akal yang banyak fikir kehebatan diri sendiri (akal yang kecil)
2. akal yang hanya memikirkan orang lain terutama apa salah orang (akal yangsakit)
3. akal yang hanya memikirkan perkara2 biasa etc makan minum makan shopping (akal yang biasa)
4. akal yang memikirkan masalah umat (akal yang besar)

kita di mana ye???? mudah-mudahan kita berada di no 4. dan alangkah malangnya kita sekiranya hanya sekadar membaca sejarah orang lain tanpa berbuat apa-apa untuk menjadi pencipta sejarah dan dapat dimanfaatkan oleh orang lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan