Ahad, 27 Februari 2011

masalah adalah sebagai tanda Allah kasihkan hambanya....

yup....saya setuju sangat dengan statement tu..coz bagi saya Allah takkan buat sesuatu dan menimpakan kita dengan sesuatu tanpa ada hikmat di sebaliknya. justeru apa-apa masalah yang mendatang perlu ditangani secara berhikmah. Dan dengan datangnya masalah kita akan lebih dekat dengan Allah justeru  memohon kepada Allah agar diberi kekuatan dan jalan menyelesaikan masalah, bermuhasabah dengan diri merenung kembali apakah punca dan sebab masalah itu berlaku. sesungguhnya setiap masalah yang timbul mampu menjadikan seseorang insan lebih bertakwa sekiranya ia mahu dan sanggup.
contoh yang diberikan oleh motivator pagi tadi cukup cantik...dia kata kalau kita sembahyang di kala tak der masalah kita melakukannya secara subconcious dan sebagai amalan rutin sahaja namun berbeza tatkala kita berdepan dengan maslah pastinya solat kita akan lebih khusyuk penuh penghayatan dan mengamati setiap baris ayat dalam doa yang dipinta. terasa diri begitu mengharap akan pertolongan Allah.
Alangkah baiknya sekiranya solat rutin 5 waktu kita juga dapat diberikan penghayatan sebegitu rupa sebagaimana semasa kita memohon pertolongan Allah untuk menyelesaikan masalah kita.
semoga Allah mengurniakan keimanan dan ketakwaan yang berterusan kepada kita sebagai hambaNya dalam meneruskan kehidupan yang sementara ini.


zaman kanak-kanak waktu paling best.....dunia yang penuh keseronokan dan kegembiraan tanpa masalah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan