Khamis, 20 Januari 2011

Solat Isthikarah- pentingkah ia

di pagi-pagi jumaat terasa nak buat entry tazkirah la plak....tazkirah hati dan diri sendiri.
Solat istkhirah, penting atau tak? of course la penting..tapi sejauhmana, adakah hanya semasa nak kahwin atau nak buat perkara yang penting sngat je. bagi saya, solat istkhirah amat perlu tak kira la perkara yang kita nak buat itu penting sangat atau pun kecil sangat. bagi saya walaupun perkara tu kecil sangat pun pastinya suatu masa nanti akan ada kesan yang mungkin besar dalam kehidupan kita.

sepanjang 34 tahun menjalani kehidupan ini saya mula berjinak-jinak dengan solat isthikarah sejak di sekolah menengah lagi. Ustazah dan ustaz sentiasa menggalakkan student2 buat solat isthikharah menjelang peperiksaan. Yang lawaknya ada seorang kawan bagitau....aku nak minta ditujukkan soalan periksa la...lawak memang lawak, tapi dengan kuasa Allah tak mustahil itu akan berlaku. tapi insan2 terpilih je la.

Orang yang tak biasa buat mesti akan tanya...macamana kita dapat petunjuk untuk nak buat atau tak ye? ssebenarnya macam2 cara yang Allah tunjukkan, ada melalui rasa hati, gambaran dalam mimpi, dipermudahkan urusan dan mungkin ada lagi cara lain.  InsyaAllah dengan mengamalkan solat istkharah hidup kita akan lebih mudah dan bahagia.

namun kadang-kadang, walaupun dah selalu buat, kita akan lalai juga. apa-apa keputusan yang nak buat, terus dibuat tanpa solat istikharah terlebih dahulu...mungkin faktor masa juga banyak mempengaruhi. tak sempat nak buat solat time tu...orang tu minta keputusan segera. itulah alasan yang sering kita buat. alih-alih apa yang kita putuskan bukanlah yang terbaik. menyesallah pulak. walu apapun hidup mesti diteruskan, jadikan itu sebagai pengajaran. (refer kat diri sendiri, pernah melabur banyak K la jugak...alih2 syarikat diarah tutup, semua aset dibeku...melopongla....keuntungan tak dapat duit lesap)

saya pernah terbaca kisah seorang lelaki yang amat mementingkan solat istikharah even masa nak beli mei basuh pun dia buat istikharah....kehidupannya dan keluarga amat sempurna dan bahagia. insyaAllah semoga dapat menjadi seperti beliau. semoga Allah berikan istiqamah pada saya untuk meneruskan segala mala yang baik ini. Ameen

Tiada ulasan:

Catat Ulasan